Voor velen zal dit als een verrassing komen want er is nog praktisch niets over gepubliceerd, maar de meta descriptions zijn weer terug naar hun oude lengte van 165. Zonder aankondiging heeft Google de verandering die 2 jaar geleden ingezet is weer teruggedraaid. Dat betekent dat wij, seo optimalisatie bureaus en werknemers, flink aan de slag moeten om alles weer terug te zetten.
Verandering van Meta descriptions
Na enig onderzoek kun je meer informatie vinden, maar die is ook zeer recentelijk. De verandering is rond 8 mei door Google ingezet en maakte nog even een sprong omhoog alvorens weer te landen op 163. Vlakbij de oude limiet van 165 karakters. Dit is goed terug te zien in de grafieken van RankRanger.
Lengte mobiele meta descriptions
Op mobiel is de gemiddelde lengte teruggezakt van ongeveer 200 naar 132 karakters.
Gemiddelde lengte van meta descriptions
Uit onderzoek blijkt dat meta descriptions nu veel te lang zijn. Moz meldde slechts enkele maanden geleden nog dat uit hun uitgebreide onderzoek naar de gemiddelde lengte van meta description blijkt dat die rond de 325 ligt. Hun conclusie is dat, wanneer je maximaal 300 aanhoudt, altijd een volledige meta description hebt. Dat is dan ook het advies voor 2018, maar daar komt nu verandering in.
Blogs en informatieve pagina’s wel langere meta tags?
Geldt dit voor alle meta descriptions? Ja, In het begin leek het er nog op dat sommige informatieve artikelen en blogs een langere omschrijving behielden, maar nu zien we dat eigenlijk alle zoekresultaten de verkorte meta description hebben.
Organische zoekresultaten lijken nog meer op advertenties
Wat met nog meer opvalt? De organische zoekresultaten lijken nog meer op de advertenties. Het verschil is nu echt minimaal. Zo gaat google hier zelf waarschijnlijk de meest voordeel uithalen.
Bronnen: