Aan de slag met Google Adwords
In onze vorige blog is precies te lezen hoe Google Adwords precies in elkaar zit. Om met je advertentie bovenaan Google te komen, moet je een hoog genoeg bod doen op bepaalde trefwoorden en moet je website organisch ook goed te vinden zijn. In deze blog wordt aan de hand van een stappenplan uitgelegd hoe je geschikte trefwoorden uitzoekt om een bod op te plaatsen.
1. Maak een lijst met mogelijke trefwoorden
Eerst maak je een lijst met alle trefwoorden (kenwords) die geschikt zijn voor jouw bedrijf. Ik neem als voorbeeld een bedrijf dat hardloopschoenen verkoopt. Logische trefwoorden hiervoor zouden zijn: hardloopschoenen, hardloopschoenen kopen, schoenenwinkel, schoenenwinkel Amsterdam, et cetera. Maak deze lijst zeer uitgebreid en gebruik ook synoniemen, zoals loopschoenen of sportschoenen. Hierna ga je namelijk kijken op welke van deze woorden het meest wordt gezocht op Google. Vind je het lastig om een goede volledige lijst met kenwords op te stellen? Lees dan onze blog over keywordanalyses.
2. Upload de lijst in Google Adwords
Als je nog geen Google Adwords account hebt, moet je deze eerst aanmaken via bij Google Adwords. Vervolgens upload je de lijst met trefwoorden. Hierdoor ontstaat er een lijst waarbij er per trefwoord wordt aangegeven hoeveel er gemiddeld per maand gezocht wordt op het trefwoord, hoe hoog de competitie is en hoeveel er maximaal geboden is. De gemiddelde zoekfrequentie per maand spreekt voor zich. Een hoge competitie betekent dat er veel bedrijven zijn die op dit trefwoord adverteren. Het maximale bedrag wat geboden wordt, is het bedrag dat een bedrijf maximaal bied per klik op de advertentie. Heb je als bod €0,50 en wordt er 10x op jouw advertentie geklikt, dan kost het jou maximaal €5,00.
3. Markeer onderdelen in je trefwoordenlijst
Bedenk voor jezelf een logische indeling van je lijst in excel. Vind je het aantal hits in google het belangrijkste, dan sorteer je excel hierop. Vind je het belangrijker dat je zo min mogelijk betaalt, dan sorteer je de lijst op prijs. In het voorbeeld hieronder is de lijst gesorteerd op het aantal hits per maand. Hierna markeer je de verschillende onderdelen van de lijst op relevantie. Markeer de goedkoopste trefwoorden groen, de duurste trefwoorden rood en de trefwoorden die ertussen zitten oranje. Pas dit principe ook toe op de andere onderdelen; dus de belangrijkste trefwoorden en de meeste hits op google markeer je groen, etc. Hierdoor krijg je een overzichtelijk beeld van de meest relevante trefwoorden.
4. Plaats het juiste bod bij het juiste trefwoord
Het is zeer belangrijk om goed na te gaan hoeveel geld je wilt uitgeven per klik op een bepaald zoekwoord. In dit voorbeeld wordt het woord hardloopschoenen het vaakst gevonden en het is het eennagoedkoopste bod. Het lijkt dus het meest gunstig om op dit trefwoord een bod uit te brengen. Echter, bereikt het trefwoord hardloopschoenen wel de juiste potentiële klanten? Stel je biedt €1,- per klik op het zoekwoord hardloopschoenen en je staat met je advertentie op de eerste pagina op Google. Vervolgens zijn er 500 mensen die hierdoor op je website komen, wat het bedrijf dus €500,- kost. Wanneer de gemiddelde hardloopschoen €75,- kost, moeten er minimaal 7 van deze mensen een hardloopschoen kopen wil het bedrijf winst maken op deze advertentie. Wanneer al deze mensen echter niks op je website bestellen, omdat ze alleen wilden inventariseren wat voor hardloopschoenen er allemaal zijn, maak je verlies op de advertentie.
Het is dus veel logischer om een bod te plaatsen op bijvoorbeeld hardloopschoenen kopen, omdat de mensen die hierop zoeken ook daadwerkelijk hardloopschoenen willen kopen. Het kenword zelf geeft dus al een bepaalde mate van koopintentie aan. Is het bedrijf gespecialiseerd in een bepaald merk, dan kan je beter adverteren op een trefwoord waar dat merk in voorkomt. Hierdoor sta je veel dichter bij je doelgroep en is er een grotere kans dat de mensen die op je advertentie klikken ook daadwerkelijk iets gaan kopen op de website.