Zet WhatsApp nu zakelijk in!
Als je denkt aan social media, denk je waarschijnlijk meteen aan Facebook, Twitter, Instagram, etc. Maar het grootste social media platform in Nederland is geen van deze. Met 9.8 miljoen gebruikers, waarvan 7 miljoen dagelijkse gebruikers, heeft Whatsapp Facebook overstegen en is het nu het meest gebruikte social media platform van Nederland. Inmiddels wordt deze tool ook steeds vaker zakelijk ingezet. Wat zijn de voor- en nadelen van het inzetten van zakelijk Whatsapp en wanneer kan je dit wel en niet gebruiken?
Voordelen Whatsapp voor bedrijven
Het belangrijkste voordeel om Whatsapp zakelijk te gebruiken, is dat je dicht bij je doelgroep blijft. Jouw doelgroep is hier namelijk hoogst waarschijnlijk actief op en dus kun je ze via dit social media kanaal bereiken. Verder is het voor doelgroep een makkelijk te gebruiken laagdrempelig communicatiemiddel en daarmee is het fijne manier om te communiceren. WhatsApp berichten worden vaker gelezen en het antwoord is veel directer, omdat het bericht persoonlijk gestuurd wordt.
Deze persoonlijkheid is nog een ander voordeel om Whatsapp zakelijk te gebruiken. Een persoonlijk bericht, in plaats van een openbaar bericht op Facebook, wekt meer vertrouwen op en is laagdrempelig. Jouw bericht is niet te zien door heel Nederland, maar speelt zich privé af. Het is makkelijker voor klanten om zo hun vraag te stellen die ook nog eens persoonlijk afgehandeld wordt. Als laatste is het ook voordelig wanneer er foto’s of video’s aan te pas moeten komen. Het delen van foto’s en video’s gaat heel makkelijk op WhatsApp. Op Facebook doen mensen dit liever niet, omdat Facebook zeer openbaar is, en wanneer een vraag of klacht via een telefoongesprek afgehandeld wordt, kan er niet eens een foto of video verstuurd worden.
Nadelen Whatsapp als webcare
Een zeer groot nadeel van het zakelijk gebruik van Whatsapp als webcare is dat het zeer veel tijd kost en dus ook veel geld. Stel een bedrijf doet aan webcare. Dit betekent dat het bedrijf alle online klachten, die bijvoorbeeld op Facebook gepost worden, ook online afhandelt en hiermee online serviceverlening biedt. Wanneer mensen een vraag of een klacht op Facebook posten en hierop wordt vervolgens gereageerd, ziet niet alleen de persoon die de post heeft geplaatst de vraag of klacht en het antwoord, maar ook de rest van de mensen op Facebook. Dit heeft als voordeel, dat wanneer er meer mensen met dezelfde vraag of klacht zitten, deze maar één keer afgehandeld hoeft te worden. Wanneer een bedrijf echter Whatsapp gebruikt, moeten alle vragen en klachten afzonderlijk afgehandeld worden. Dit kan veel meer tijd en mankracht kosten. Ga daarom goed bij jezelf na waarvoor en hoe je Whatsapp zakelijk wilt gaan gebruiken.
Whatsapp als vervanger voor e-mail of telefoongesprek
Wanneer je organisatie weinig klanten met vragen heeft is Whatsapp ideaal als vervanging van e-mails met vragen. Wanneer een klant bijvoorbeeld een vraag heeft over een gebruiksvoorwerp of advies wil over het gebruik van een product, wordt dit nu nog vaak via de mail of via de telefoon gedaan. Via de mail duurt dit proces vaak veel langer. E-mail wordt namelijk minder actief gebruikt en het versturen/ontvangen van berichten duurt langer dan bij WhatsApp. Een telefoongesprek is wel actief en persoonlijk, echter het is lastig om foto’s of video’s te versturen wanneer je in gesprek bent. WhatsApp biedt hiervoor de beste oplossing.
Het is voor de klant ook makkelijker om een half uur na het gesprek nog een vraag te sturen of het antwoord terug te lezen. Verder kan WhatsApp bijna op elke plaats gebruikt worden, zoals in de trein of in een koffiezaak. Voor een klant is het dus veel toegankelijker om WhatsApp te gebruiken in verschillende situaties.
Dus, wil je top of mind blijven en dicht bij je doelgroep staan, gebruik WhatsApp dan zakelijk. Maar, let wel op voor welke doeleinden je WhatsApp gaat inzetten, want het is niet voor alles het beste social media kanaal.