Upcoming social media

De Big 5 social media platformen onder Nederlanders van dit moment zijn Facebook, YouTube, LinkedIn, Google+ en Twitter. Deze lijst is echter niet onveranderbaar en het ziet er naar uit dat al binnen een korte tijd Twitter verstoten zal worden door Instagram. In deze blog worden de 3 upcoming social media platformen besproken, die in Nederland steeds belangrijker worden.

Instagram

Instagram is bezig om in de lijst van de Big 5 social media platformen onder Nederlanders terecht te komen. In totaal heeft Instagram 2.1 miljoen gebruikers. Wat betreft het dagelijks gebruik heeft Instagram Twitter al ingehaald, het aantal dagelijkse gebruikers is respectievelijk 992.000 en 864.000. En het aantal gebruikers groeit nog steeds. Vooral onder jongeren is Instagram een grote hit. 58% van de jongeren tussen 15 en 19 jaar maakt gebruik van dit social media kanaal. Hierna volgen de Nederlanders tussen de 20 en 39 jaar met 24%.

Sinds Instagram overgenomen is door Facebook kunnen bedrijven hier ook adverteren. In Nederland is dit sinds 30 september mogelijk. Je hebt hiervoor wel een advertentie account op Facebook voor nodig. Adverteren op Instagram is bijzonder interessant als je een jeugdige doelgroep hebt.

Pinterest

Met 2 miljoen gebruikers zit Pinterest vlak achter Instagram, dat 2.1 miljoen gebruikers heeft. Echter, het dagelijkse gebruik van Pinterest ligt een stuk lager dan dat van Instagram. Pinterest heeft namelijk 334.000 dagelijkse gebruikers. Het aantal gebruikers van Pinterest is nog steeds aan het groeien. Er zijn al 0.4 miljoen ‘pinnende’ Nederlanders meer dan in 2015 en dus zeker een belangrijk upcoming social media kanaal in Nederland. De leeftijdscategorie die het meest achter Pinterest zit is volwassener dan die van Instagram. Er zijn echter geen grote verschillen in gebruiksfrequentie tussen de verschillende leeftijdscategoriën. 21% van de Nederlanders tussen de 20 en 39 jaar gebruikt Pinterest, tussen de 15 en 19 jaar is 18% gebruiker en tussen de 40 en 64 jaar 15%.

Snapchat

1 miljoen Nederlanders maken gebruik van snapchat. Dit is de helft van Pinterest, maar het aantal dagelijkse gebruikers ligt wel veel hoger, namelijk 541.000. Snapchat is echt een social media kanaal voor jongeren. 56% van de jongeren tussen de 15 en 19 gebruikt snapchat. Hierna volgt de leeftijdscategorie 20 t/m 39 jaar, waarvan maar 11% snapchat gebruikt. Het aantal Nederlanders dat gebruikmaakt van Snapchat neemt nog steeds toe en is gegroeid van 0.8 miljoen in 2015 naar 1 miljoen in 2016.