De belangrijkste social media kanalen onder Nederlanders

1997: Six Degrees wordt opgezet en social media is geboren. Six Degrees is hiermee de eerste sociale netwerksite. Gebruikers van deze site kunnen berichten sturen en nieuwsberichten posten naar mensen die eerstegraads, tweedegraads en derdegraadsvrienden zijn. Na Six Degrees volgen andere sites, gebaseerd op het sociale cirkel netwerkmodel, zoals Friendster, MySpace en Facebook. Tegenwoordig zijn er zoveel social media platformen, dat het soms moeilijk is om door de bomen het bos nog te zien. In Nederland springen er een paar platformen uit, ook wel de Big 5 social media.

De Big 5 social media kanalen onder Nederlanders:

  1. Facebook
  2. YouTube
  3. LinkedIn
  4. Google+
  5. Twitter
Icoon die gebruikt wordt bij facebook

Facebook

Facebook is met 9.6 miljoen gebruikers het grootste social media platform van Nederland. 6.6 miljoen Nederlanders gebruikt Facebook dagelijks. Het aantal facebookgebruikers is nog steeds groeiende. Facebook groeit met name onder ouderen. De daling die plaatsvond onder jongeren zal in 2016 stabiliseren.

Icoon die gebruikt wordt door YouTube

YouTube

7.2 miljoen van de Nederlanders gebruikt YouTube. Hiervan gebruikt 1.2 miljoen YouTube dagelijks. Het aantal YouTube gebruikers blijft groeien in 2016. De weergavetijd (aantal uur dat mensen naar video’s kijken) op YouTube is met 60 procent gestegen het afgelopen jaar. Het aantal mensen dat dagelijks naar video’s op YouTube kijkt is het afgelopen jaar met 40 procent gestegen.

Icoon die gebruikt wordt door LinkedIn

LinkedIn

5.3 miljoen Nederlanders maken gebruik van LinkedIn, waarvan 0.4 miljoen dagelijks. LinkedIn groeit in het aantal gebruikers, maar dagelijks gebruik neemt af.

Icoon die gebruikt wordt bij Google Plus

Google+

Google+ heeft 3.9 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan 1.3 miljoen er dagelijks gebruik van maken. Het gebruik van Google+ is het afgelopen jaar afgenomen.

Het icoon dat gebruikt wordt bij twitter

Twitter

2.6 miljoen Nederlanders gebruiken Twitter, waarvan 0.9 miljoen dagelijks. Het gebruik van Twitter is opnieuw dalend in 2016, maar niet zo hard als in 2015 door de toename in gebruik onder ouderen. Het twittergebruik daalt het sterkst onder jongeren.

Icoon die in zekere mate gebruikt wordt bij Instagram

Instagram

Instagram behoort nog niet tot de Big 5, maar komt wel steeds dichter bij Twitter. Met 992.000 dagelijkse gebruikers, heeft het Twitter zelfs op dagelijks gebruik al ingehaald, dat 864.000 dagelijkse gebruikers telt. In 2016 zijn er al 0.3 miljoen meer gebruikers dan 2015. Als deze groei zo doorgaat, en als het gebruik van Twitter blijft dalen, zal Instagram binnenkort Twitter vervangen in de lijst van de Big 5 social media kanalen van Nederland.