De juiste content op het juiste kanaal

Elk social media kanaal is anders. Bedrijven vergeten dit wel eens en posten alle content op elk kanaal. Dit is echter niet effectief, omdat elk kanaal andere gebruikers trekt en andere mogelijkheden biedt. Met een goede social media strategie en een social media kalender kan je bijhouden welke content je op welk kanaal en op welk tijdstip gaat delen. Zo komt de juiste content bij de juiste mensen en kan je beter gebruik maken van de mogelijkheden die elk kanaal biedt. In deze blog wordt er van de grootste social media kanalen in Nederland uiteengezet welke content je allemaal kan delen.

  • Facebook: zorg voor deelbare content en communiceer met je doelgroep
  • YouTube: wat willen mensen zien? Deel relevante filmpjes mbt de expertise van je bedrijf
  • LinkedIn: deel nieuws binnen je branche en ga op zoek naar nieuw personeel
  • GooglePlus: categoriseer je doelgroep en bedenk wat er voor wie interessant is
  • Twitter: tweet nieuwtjes en updates binnen je bedrijf, en vergeet de hashtags niet
  • Instagram: schets een mooi beeld van je bedrijf

Facebook

Facebook is niet alleen het grootste social media kanaal van Nederland om content te delen, het is het is tevens het grootste social media kanaal van de wereld. Facebook biedt zeer veel mogelijkheden voor zowel particulieren als bedrijven. Je kan zowel een verhaal als foto’s en filmpjes delen. De meest belangrijkste functie van Facebook voor bedrijven is het delen van posts. Wanneer deze post door volgers geliked en gedeeld worden kan het bereik exponentieel toenemen.  Dan komen de posts ook bij FB gebruikers die je pagina nog niet volgen. Zorg er daarom voor dat je content op Facebook deelbaar is. Bijvoorbeeld door een leuk plaatje, een prijsvraag of artikelen die interessant zijn voor de FB gebruikers.

Via Facebook leer je de volgers van je pagina een beetje kennen en bouw je een community op met mensen die iets hebben met jouw bedrijf. Binnen je Facebookpagina kan je makkelijk in contact komen met je doelgroep.  Op Facebook kan iedereen reageren, dus is Facebook de perfecte gelegenheid om vragen te stellen aan je doelgroep over een product of dienst. Zo leer je van de volgers en bovendien vergroot dit de kans dat ze jouw content delen. Dus, leer wat je volgers leuk vinden en zorg voor deelbare content.

YouTube

YouTube is HET kanaal om filmpjes te delen. Alle bedrijven kunnen filmpjes plaatsen op YouTube, maar niet voor elk bedrijf is dit een goede zet. Het maken van filmpjes kost namelijk tijd en geld. Wanneer de filmpjes niet interessant/relevant zijn voor de consument, zullen ze deze niet bekijken en is het zonde van de moeite.

Wanneer is een filmpje een toevoeging zijn voor je bedrijf? Bijvoorbeeld om te laten zien hoe een bepaald product gemaakt wordt, hoe iets werkt, hoe iets gerepareerd kan worden of wanneer iets ontzettend grappig is. Op Youtube kun je tevens in de gaten houden welk type film het meest bekeken wordt. Facebook kan juist een aanvulling zijn om het bereik te vergroten.

LinkedIn

LinkedIn is een meer zakelijk social media platform, voor carrière doeleinden en inzichten binnen een industrie/branche. Deel op LinkedIn nieuws binnen een bepaalde branche of nieuwe ontwikkelingen die gaande zijn. LinkedIn kan ook goed gebruikt worden wanneer een bedrijf op zoek is naar nieuw personeel. Je kan hierbinnen ook zelf op zoek gaan naar werkzoekenden met de juiste kwaliteiten, of een oproep delen op je eigen pagina.

Google+

Google+ is van Google en daardoor heeft dit social media kanaal één bijzondere eigenschap dat de andere social media kanalen niet hebben. De posts die je plaatst komen vrijwel direct in de zoekrestultaten terecht, zorgen voor een link naar je website en genereren meer nieuwe bezoekers.

Een groot voordeel van Google+ is dat je je volgers kan indelen in verschillende groepen, bijvoorbeeld vaste klanten en nieuwe volgers. Bij elke statusupdate kan je vervolgens kiezen voor welke groep deze informatie interessant is. Google+ is echter niet zo populair als andere social media kanalen, met name het delen van je kennis en expertise en de indexering hiervan in Google is waardevol.

Twitter

Twitter is ideaal om korte boodschappen te delen. Met een limiet van 140 tekens moet je creatief zijn in wat je stuurt. Twitter kan gebruikt worden voor updates binnen je bedrijf of om nieuwe inzichten te delen. Zorg hierbij voor voldoende relevante hashtags, zodat je door meer mensen gevonden wordt. Via Twitter is het mogelijk om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en hier meteen over te twitteren. Het kan namelijk zijn dat mensen op dat moment actief op zoek zijn naar dat bepaalde trefwoord en dan wil jij niet in de lijst ontbreken.

Instagram

Op Instagram kan je alleen foto’s delen of korte video’s. Omdat je verder niet veel tekst kunt toevoegen of kunt verwijzen naar een andere post, is Instagram vooral een belangrijke tool voor de beeldvorming van je bedrijf. Foto’s roepen emoties bij mensen op en dit kan je dus gebruiken om een positief beeld te schetsen van je bedrijf.

Gebruik Instagram alleen als je veel en leuke foto’s hebt om te delen, anders zal het gebruik van Instagram geen positieve invloed hebben. Instagram is bijvoorbeeld ideaal voor als je in de fashionwereld zit of handgemaakte spullen verkoopt.

Kortom, zorg ervoor dat je de juiste content deelt op het juiste kanaal. Meer weten over welke kanalen geschikt zijn voor welke doelgroep? Lees het in onze blog.

Advies over het gebruik van social media voor je bedrijf? Schakel On Mind in!