Nog maar 1 plek over: op = op
Schaarste is een techniek die zeer veel gebruikt wordt in de reclame wereld, zowel offline als online. Iets is schaars, wanneer de vraag naar een product of dienst groter is dan de vraag. Alleen al door het feit dat een product schaars is kan het al aankopen stimuleren en versnellen. Het principe van schaarste wordt overal toegepast. Denk aan de winkelstraat en de Op=Op uitverkoop of aan dat hotel dat je wilde boeken dat nog maar 1 kamer beschikbaar had… Ook bij concerten wordt het principe gebruikt. Er wordt pas aangekondigd dat er een tweede concert komt van een beroemde zanger/zangeres nadat de eerste in rap tempo is uitverkocht. Waarom willen mensen iets liever hebben, als het schaars is?
In de toekomst wordt alles in de wereld nog schaarser. Denk maar aan benzine of diesel, dat is een eindig verhaal. Juist daarom is het belangrijk na te denken over een aardgas auto. Dit wordt echter niet gepromoot en dus heeft men niet het gevoel van schaarste.
Het principe uitgelegd
Er zijn twee redenen waarom het principe van schaarste zo goed werkt. Ten eerste, zijn goederen die schaars zijn dat vaak omdat ze van betere kwaliteit zijn en dus meer waard. Schaarste is een indicatie van de kwaliteit in dit geval. Is er een kleine oplage, of is iets maar beperkt beschikbaar, dan is het in onze ogen vaak kwalitatief beter. Ten tweede, het verliezen van iets is voor mensen belangrijker dan verkrijgen. Met het principe van schaarste raken mensen hun vrijheid kwijt om gerichte keuzes te maken en zijn ze bang om met een mindere keuze akkoord te moeten gaan. Het maken van de keuze wordt bedreigd en versnelt doordat iets niet meer beschikbaar zal zijn binnen korte tijd.
Schaarste in online marketing
Het principe van schaarste wordt zeer vaak gebruikt in de online marketing. Vooral in een webshops is dit principe regelmatig toegepast methode om producten te promoten. Bij het online winkelen naar kleding staat er vaak bij een bepaald kledingstuk dat er nog maar 1 van over is in de juiste maat. Of je kan een kortingscode maar een bepaalde tijd gebruiken. Wanneer er een kortingscode wordt aangeboden voor een bepaalde tijd, krijgen mensen stress dat ze snel iets moeten kopen, anders loopt de korting af. Bovendien vergroot de gekoppelde korting de kans er meer gekocht wordt dan oorspronkelijk het plan was. Ook hotelaanbieders maken gebruik van het principe. Deze geven aan hoeveel kamers er nog over zijn in een hotel en wanneer de laatste kamer is verhuurd. Hierdoor wordt de tijd van mensen beperkt om een kamer te boeken, wat ertoe leidt dat men sneller geneigd is daadwerkelijk iets te boeken.
Het principe zelf gebruiken
Er zijn een aantal technieken waarop dit principe zelf te gebruiken is in online marketing:
- Iets tijdelijk aanbieden, zoals een kortingscode of een speciaal product. Deze techniek kan ook gebruikt worden bij het online aanbieden van diensten.
- Aangeven hoeveel oplages er nog over zijn van een bepaald product. Wees hier wel voorzichtig mee, anders wordt het ongeloofwaardig en vervelend om de site te bezoeken.
- Een limited edition aanbieden met een beperkte oplage. Alleen speciale bezoekers van de site maken kans op deze limited edition. Bijvoorbeeld wie als eerst het product aanschaft, of alleen voor trouwe klanten.
- Op = op. Dit is bijna altijd te gebruiken. Zet het in de webshop bij normale producten, of biedt iets nieuws aan waar je dit op kan toepassen. Alleen de woorden op = op zijn een trigger voor mensen om iets snel aan te schaffen.